10 tips om eetbuien te voorkomen

Het kan iedereen overkomen: je hebt je voorgenomen om gezond te eten en slaagt daar redelijk goed in. Tot je opeens geplaagd wordt door een enorme zin in koekjes, chocolade, chips en alles waar suiker of vet in zit. Dat is heel normaal, maar kan ook makkelijk voorkomen worden

1. Sla geen maaltijden over. We hebben het al vaak verteld, maar het blijft één van de belangrijkste regels om gezond te leven. 
Wie niet op regelmatige tijdstippen eet, zal veel meer geneigd zijn om tussendoor te snoepen.


2. Honger jezelf niet uit! Je moet minimum 1500 calorieën per dag opnemen. 
Hiermee voorkom je dat je met een lege maag rondloopt en in de verleiding komt om jezelf vol te proppen met zoetigheid.


3. Drink genoeg water. Soms verwart je lichaam uitdroging met honger. 
Wie voldoende drinkt, zal minder behoefte hebben aan tussendoortjes.


4. Begrijp waar eetbuien vandaan komen. Soms volstaat het om een appel of een suikervrije kauwgom in je mond te stoppen.
Het kauwen op zich geeft je vaak al voldoening.


5. Weet dat eetbuien ook weer voorbij kunnen gaan. Als je een eetbui voelt opkomen, wacht dan 20 minuten alvorens eraan toe te geven.
 Er bestaat een grote kans dat ze vanzelf verdwijnt.


6. Houd snoepgoed op afstand. Als je voelt dat je zin krijgt in zoetigheid, blijf dan weg uit de keuken. 
Ga een eindje wandelen of bel een goeie vriendin. Je zal achteraf trots zijn op jezelf!


7. Wees verantwoordelijk voor je eigen eetgedrag. Soms wordt verslaving aan bepaalde voedingsmiddelen gebruikt als een uitvlucht om ze te eten. 
Chocolade op zich is niet verslavend!


8. Gebruik stress niet als een excuus om te eten. Tijdens het eten van vette en zoete snacks komt er endorfine vrij in je hersenen, wat voor een aangenaam gevoel zorgt. 
Weet echter dat dezelfde hormonen worden vrijgegeven tijdens een aerobics- of sportsessie.


9. Wees je bewust van je eetpatroon. Als je een eetbui voelt opkomen, probeer ze dan niet weg te duwen, maar denk erover na. 
Is het echt die chips waar je zin in hebt, of is er iets anders dat je mist in je leven?


10. Geef af en toe eens toe. Wees niet te streng voor jezelf en geniet nu en dan nog eens van je favoriete snoepje. Af en toe een klein stukje chocolade eten kan minder kwaad dan in één keer een heel pak naar binnen werken. Voel je nadien zeker niet schuldig, want het zijn deze schuldgevoelens die een eetbui uitlokken.


Even een reminder! Chips eten IS NIET SLECHT. Net als snoep, ijs en chocolade eten niet slecht is. Het is juist súper lekker! 
Als je dagelijks heel veel van dit soort dingen eet, doe je je lichaam misschien flink wat tekort...maar af en toe genieten van iets lekkers dat niet zo voedzaam is, is helemaal prima
Mijn ervaring is: hoe slechter je over een product denkt (dat je wél heel lekker vindt) hoe meer je ervan zult eten als je het eenmaal neemt 
Je bent dan toch al "slecht bezig"
 
Herkenbaar? Yep! 
Daarom houd ik niet van bepaalde producten verbieden of alleen in het weekend toelaten  
Probeer echt volop te GENIETEN als je iets eet dat minder voedzaam is... of eigenlijk van alles dat je in je mond steekt 
Je zult zien dat je veel bewuster gaat worden van wát je aan het eten bent. 

Gewoon een kleine reminder van mij. 


1 jaar geleden

Recente blog posts:

BMR & je TDEE

Wat betekent BMR & hoe moet je dat interpreteren? Wat is het verschil met je TDEE? lees meer

De 4 pijlers om op een gezonde manier af te vallen zónder dieet!

Dat een dieet veel te streng is en maar tijdelijk werkt weet je ondertussen, top! Maar hoe kan je nu aan de slag gaan zónder... lees meer

Naar blog overzicht

Reacties:

Nog geen reacties, laat hieronder als eerste een bericht na.
U bent niet aangemeld

Om een reactie te plaatsen moet je eerst inloggen

Log in of Registreer